Czy i kiedy można cofnąć przelew?
Co się stanie, jeśli się pomylisz, wpisując numer konta bankowego podczas zlecania przelewu? Jeśli błędny rachunek nie istnieje, bank odrzuci dyspozycję i odzyskasz środki bez dodatkowej ingerencji. Niestety, w przypadku, w którym niepoprawny numer rachunku należy do innej osoby, Twoje pieniądze trafią do przypadkowego odbiorcy. Czy można cofnąć przelew z prywatnego lub firmowego rachunku albo konta przypisanego do karty kredytowej? Dowiedz się też, co zrobić, kiedy wyślesz przelew BLIK-iem na zły numer telefonu.
Czy można cofnąć przelew internetowy?
Tak, możesz anulować przelew wysłany na zły numer konta. Przebieg procedury cofnięcia przelewu zależy od:
- rodzaju przelewu (standardowego lub natychmiastowego),
- dnia i godziny zlecenia przelewu (przelew wykonany w sobotę można samodzielnie cofnąć nawet do godzin porannych w poniedziałek),
- waluty transakcji (samodzielne anulowanie przelewu może dotyczyć wyłącznie transakcji w PLN),
- godzin realizowania sesji wychodzących przelewów (aktualny harmonogram sprawdzisz na stronie internetowej banku, w którym masz konto),
- banku prowadzącego rachunek odbiorcy (przelewy wewnątrzbankowe, czyli w tym samym banku, są realizowane w czasie rzeczywistym – bez konieczności zlecania przelewu natychmiastowego. Wyjątkiem mogą być przelewy wewnątrzbankowe z przewalutowaniem),
- funkcji „odwołaj przelew” w bankowości elektronicznej (nie każdy bank umożliwia samodzielne zablokowanie przelewu wychodzącego przez klienta w aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej).
Jeżeli nie masz pewności, czy możesz samodzielnie anulować przelew, skontaktuj się z bankiem za pomocą infolinii, aby zapytać o zablokowanie transakcji.
Czy można cofnąć przelew natychmiastowy?
Niestety, cofnięcie przelewu natychmiastowego nie jest możliwe. Przelewy Express Elixir są realizowane w czasie rzeczywistym, umożliwiając błyskawiczne otrzymanie środków pieniężnych przez odbiorcę, np. sklep internetowy oferujący płatności Pay-By-Link. To oznacza, że nie oczekują nawet przez kilkanaście godzin na najbliższą sesję przelewów wychodzących.
Czy można cofnąć przelew oczekujący?
Tak, możesz wycofać przelew oczekujący, czyli taki, który czeka na realizację w najbliższej sesji przelewów wychodzących. To, ile masz czasu na anulowanie, zależy od harmonogramu sesji przelewów międzybankowych, które odbywają się 3 razy dziennie w dni robocze, np. o 8:10, 12:10 oraz 14:30 czy 5:55, 9:55 oraz 13:25. Odstępy pomiędzy poszczególnymi sesjami sięgają od kilku do kilkunastu godzin. To oznacza, że masz najwięcej czasu na anulowanie przelewu zleconego późnym popołudniem lub wieczorem.
Dowiedz się więcej: Kiedy przyjdzie przelew?
Jakich przelewów bankowych nie można samodzielnie anulować?
Samodzielne anulowanie przelewu w bankowości elektronicznej nie zawsze jest możliwe. Funkcja „anuluj przelew” może okazać się niedostępna, jeśli zlecisz:
.- przelew wewnętrzny w PLN, czyli przelew w złotówkach na konto w tym samym banku,
- przelew natychmiastowy, np. Express Elixir, Blue Cash,
- przelew priorytetowy SORBNET,
- przelew BLIK-iem na numer telefonu,
- przelew z rachunku przypisanego do karty kredytowej Provi Smart (RRSO 84,16%),
- przelew w ramach szybkich płatności w sklepie internetowym, np. za pośrednictwem PayU,
- przelew z indywidualnego konta oszczędnościowego,
- przelew wykorzystujący mechanizm split payment (podzielonej płatności) z konta firmowego, czyli rozdzielający środki pieniężne na rachunek rozliczeniowy i rachunek VAT na koncie odbiorcy,
- przelew zrealizowany w części lub całości z rachunku VAT na koncie firmowym (niezależnie od tego, czy odbiorcą jest kontrahent, czy urząd skarbowy).
Nie można także samodzielnie wycofać przelewu, który został zrealizowany w ramach stałego zlecenia. Czy można anulować przelew walutowy w aplikacji mobilnej lub bankowości online? Bank może udostępniać taką opcję po określonej godzinie w dniu roboczym (np. po 17:00) oraz w weekendy i święta.
Kiedy można anulować przelew?
Cofnięcie przelewu jest możliwe w przypadku dowolnej pomyłki, np. w numerze rachunku bankowego czy kwoty. Co ważne, błąd wyłącznie w imieniu i nazwisku odbiorcy czy nazwie przedsiębiorstwa nie sprawi, że pieniądze trafią do innej osoby lub firmy. Decydujący jest numer rachunku bankowego. Jeśli przelew został wykonany poprawnie, ale jesteś osobą poszkodowaną w transakcji, np. przez nieuczciwego sprzedawcę, możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy w ramach procedury chargeback.
Jak cofnąć przelew bankowy krajowy lub zagraniczny?
Jeśli bank zrealizuje przelew, zanim wykryjesz pomyłkę w numerze konta, musisz się zwrócić do instytucji finansowej z prośbą o wycofanie transakcji. Zgodnie z art. 144-146 ustawy o usługach płatniczych bank nie ponosi odpowiedzialności za przelew wykonany na niepoprawny numer rachunku, ale jest zobligowany do podjęcia działań w celu odzyskania kwoty utraconej przez klienta. Pomyłkę można zgłosić za pomocą specjalnego formularza (dostępnego po zalogowaniu się do bankowości internetowej), na infolinii lub podczas wizyty w placówce.
Twój wniosek o zwrot przelewu zostanie przekazany odbiorcy w ciągu 3 dni roboczych od zgłoszenia – o ile posiada konto w tym samym banku. W przeciwnym razie zgłoszenie trafi do banku prowadzącego rachunek odbiorcy, aby podjął stosowne działania. Na tym etapie nie posiadasz danych właściciela konta bankowego, do którego przypadkowo trafiły Twoje pieniądze. Odbiorca ma 30 dni na zwrot środków pieniężnych. Bank nie może ich pobrać z konta klienta i przelać na Twój rachunek.
Jeżeli w tym okresie nie otrzymasz zwrotu, musisz złożyć kolejny wniosek – tym razem o udostępnienie danych odbiorcy błędnego przelewu. Instytucja powinna Ci je przekazać w ciągu 3 dni roboczych. Oczekiwanie może się wydłużyć do 6 dni roboczych w przypadku odbiorcy, który ma konto w innym banku. Kiedy otrzymasz dane (imię, nazwisko, adres zamieszkania lub nazwę firmy i adres siedziby), zwróć się o pomoc w odzyskaniu pieniędzy do kancelarii prawnej, która pomoże Ci na drodze postępowania cywilnego. Podstawą pozwu jest art. 405 Kodeksu cywilnego, czyli bezpodstawne wzbogacenie się kosztem innej osoby.
Jeśli chcesz anulować przelew zagraniczny, w którego przypadku waluta konta odbiorcy różni się od waluty przelewu, pamiętaj, że mogą się pojawić różnice kursowe. W efekcie kwota zwrotu może się nieznacznie różnić od pierwotnej wartości transakcji.
Zobacz poradnik: Jak poprawnie zlecić przelew zagraniczny?
Czy anulowanie przelewu jest darmowe?
Ile kosztuje cofnięcie przelewu bankowego? Opłata za samodzielne wycofanie przelewu przez klienta banku jest zależna od rodzaju konta. Jeśli bank pobiera opłatę, to zwykle symboliczną (1 zł lub 5 zł). Wyższy koszt ponoszą przeważnie właściciele kont firmowych. Bank, który podejmuje działania w celu odzyskania pieniędzy na wniosek klienta, może naliczyć opłatę za konieczność kontaktu z innym bankiem, np. 30 zł.
W sytuacji, w której interwencja banku nie zadziała i przypadkowy odbiorca nie zwróci dobrowolnie nienależnych mu pieniędzy, trzeba liczyć się z dodatkowymi wydatkami, np. związanymi ze współpracą z kancelarią prawną.
Jak cofnąć BLIK?
Przelewy BLIK funkcjonują jako przelewy natychmiastowe, które nie oczekują na realizację w najbliższej sesji przelewów wychodzących. To oznacza, że nie można anulować przelewu BLIK-iem jednym kliknięciem w aplikacji mobilnej. Czy bank może cofnąć BLIK-a? W tym przypadku obowiązuje ta sama procedura, którą realizuje się po zgłoszeniu tradycyjnego przelewu internetowego na zły numer konta.
Jak cofnąć przelew BLIK na telefon?
Jak anulować płatność BLIK-iem, jeśli podasz zły numer telefonu odbiorcy? Zgłoś wykonanie błędnego przelewu bankowi, który podejmie dalsze kroki, czyli skontaktuje się z przypadkowym odbiorcą środków bądź bankiem, który prowadzi dany rachunek. W tym przypadku również obowiązuje wcześniej opisana procedura. Oczywiście możesz spróbować zadzwonić pod omyłkowy numer telefonu i poprosić o dobrowolny zwrot pieniędzy za pomocą BLIK-a.
Jak cofnąć przelew z karty kredytowej?
Anulowanie przelewu z karty kredytowej jest możliwe:
- na własną rękę – o ile bank udostępnia opcję wycofania przelewu w bankowości internetowej, a przelew oczekuje na najbliższą sesję,
- za pośrednictwem banku – w przypadku przelewów natychmiastowych lub tradycyjnych, które zostały zrealizowane, zanim wykryto błąd w danych. Odbiorca błędnego przelewu zostanie powiadomiony o żądaniu oddania środków, okresie, w którym może dokonać zwrotu, i konsekwencjach jego zignorowania.
Zobacz pomocne wskazówki: Jak płacić kartą przez internet?