Opłaty za sprowadzenie samochodu - jakie koszty poniesie kierowca?
Używane auta sprowadzane z Niemiec cieszą się w naszym kraju dobrą renomą. Przyjęło się uważać, że są one w lepszym stanie technicznym, regularnie serwisowane przy użyciu oryginalnych części zamiennych oraz częściej garażowane. I chociaż do klasyki dowcipnych powiedzonek weszło już stwierdzenie Niemiec płakał jak sprzedawał, to amatorów używek zza zachodniej granicy wciąż nie brakuje.
Zagraniczne auto – czy warto korzystać z usług pośredników?
Czy opłaca się sprowadzać auta z Niemiec? Tamtejszy rynek motoryzacyjny jest o wiele większy od polskiego. Na ogół zatem, za samochód w dobrym stanie technicznym zapłacimy mniej niż u nas. Jest ich po prostu więcej. Dodatkowo, jeżeli zdecydujemy się samodzielnie sprowadzić pojazd, kupując go bezpośrednio od właściciela, przy włożeniu odrobiny wysiłku w poszukiwania możemy trafić na naprawdę dobrą okazję. Lepiej jest włożyć nieco więcej pracy w poszukiwania, niż zdawać się na pośredników sprzedaży, którzy mogą zataić przed nami wiele usterek.
Formalności do załatwienia przed przekroczeniem granicy
Sprowadzając samochód zza granicy trzeba pamiętać o kilku formalnościach, tak aby cały proces odbył się zgodnie z prawem. Wraz z pojazdem, nowy właściciel powinien otrzymać dokumenty: Zulassungsbescheinigung Teil I – niemiecki odpowiednik dowodu rejestracyjnego, Zulassungsbescheinigung Teil II – kartę pojazdu i Kaufvertrag Rechnung – umowę kupna – sprzedaży. Może ona być sporządzona w języku niemieckim – wtedy należy przetłumaczyć ją na polski u tłumacza przysięgłego. Jeżeli została spisana w dwóch językach – nie trzeba.
Jeżeli zdecydujemy się na to, aby wracać nowo zakupionym autem do kraju – co jest o wiele bardziej opłacalne finansowo niż wynajęcie lawety – czeka nas jeszcze wizyta w Niemieckim Wydziale Komunikacji. Tam otrzymamy tymczasowe tablice rejestracyjne, na których będziemy mogli podróżować przez określony czas. Wraz z nimi otrzymamy także tymczasowe ubezpieczenie auta, oraz potwierdzenie wyrejestrowania samochodu.
Rejestracja auta w kraju
Kolejnym krokiem jest opłacenie akcyzy. Można to zrobić w urzędzie celnym, bądź za pośrednictwem strony internetowej. Jej wysokość jest uzależniona od pojemności silnika: do 2000cm3 płacimy 3,1% wartości pojazdu. Powyżej jest to 18,6%. W Internecie dostępnych jest wiele kalkulatorów, które pomogą nam obliczyć koszt podatku.
Po przyjeździe do kraju, należy zabrać auto na dodatkowy przegląd, aby uzyskać zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego. Kiedy już zbierzesz wszystkie wymagane dokumenty, możesz śmiało udać się do polskiego Wydziału Komunikacji, aby zarejestrować swój pojazd. Pamiętaj, że z dniem otrzymania dowodu rejestracyjnego, wygasa tymczasowe, niemieckie ubezpieczenie – powinieneś więc wykupić nową, roczną polisę, tak jak w przypadku każdego innego auta.