Jak sprawdzić właściciela konta bankowego?
Przelewy zwykle robimy bez głębszego zastanowienia. Wiemy, komu przekazujemy pieniądze, mamy pełne zaufanie do sklepu, w którym kupujemy lub urzędu, któremu musimy zapłacić. W takich sytuacjach czujemy się dość pewnie – robimy przelew na konto, które już znamy i wiemy, że faktycznie należy do konkretnej osoby czy firmy. Nieco inaczej jest wtedy, kiedy korzystamy z usług nieznanej nam wcześniej instytucji. Spore zakupy to duża gotówka. Przed wykonaniem przelewu powinniśmy więc upewnić się, że przekazujemy ją temu człowiekowi, któremu chcieliśmy. Zastanawiamy się więc, jak sprawdzić właściciela konta bankowego, by mieć gwarancję bezpieczeństwa i nie stracić pieniędzy na rzecz kogoś nieuczciwego. Oto kilka zasad, których należy przestrzegać przy przelewaniu pieniędzy.
Do kogo należy konto bankowe?
Jeśli zależy nam na tym, aby mieć pewność, komu przelewamy pieniądze, powinniśmy się dowiedzieć, jak sprawdzić, do kogo należy konto bankowe. To szczególnie istotne przy większych transakcjach z nieznanymi nam wcześniej sprzedawcami czy usługodawcami. Jeśli mamy zapłacić komuś parę złotych, często nasza czujność jest uśpiona. Ale kiedy przychodzi do przelewów na kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych zaczynamy już odrobinę się denerwować. Nic dziwnego – w takiej sytuacji należy zachować szczególną ostrożność.
Jak sprawdzić właściciela konta bankowego? Do jakiego banku należy konto?
Przy wykonywaniu przelewu nie trzeba dzisiaj podawać danych osoby, która ma otrzymać pieniądze. Ustawa o usługach płatniczych z 19 sierpnia 2011 roku stanowi, że wystarczy numer konta. To z jednej strony spore udogodnienie i oszczędność czasu. Ale z drugiej furtka dla oszustów, którzy mogą tutaj szukać pola do nadużyć. Łatwiej też o pomyłkę – jedna źle przepisana cyferka i cały nasz przelew trafia na konto niewłaściwej osoby. Dlatego tak istotne jest, by przed każdą, szczególnie większą transakcją, sprawdzać komu przekazujemy swoje pieniądze. Jak sprawdzić właściciela konta bankowego? Wygodną i szybką metodą na wstępną weryfikację jest skorzystanie z dostępnych w internecie portali. Wypełniamy formularz, a system podpowiada nam następujące informacje:
• Numer rozliczeniowy banku
• Nazwę banku
• Stronę internetową banku
• Adres i telefon banku
To więc szybki sposób na sprawdzenie, do jakiego banku należy konto. Niestety, żadna aplikacja nie powie, kto konkretnie jest właścicielem rachunku. Dlaczego? Ustawa o prawie bankowym zabrania tym instytucjom podawania danych swoich klientów. Wrażliwe dane osobowe chroni również RODO. Jedynym sposobem na to, by dowiedzieć się, do kogo należy konto, jest śledztwo w przypadku podejrzenia przestępstwa. Wtedy za sprawę zabiera się policja lub prokuratura i tylko one mogą uzyskać od banku konkretne informacje. Ale sam adres banku i oddziału może nam pomóc. Jeśli widzimy, że znajduje się on w innym miejscu, niż to, o którym informował sprzedawca, powinna nam się zapalić czerwona lampka.
Zakupy tylko u zaufanych sprzedawców
Wygodnym i bezpiecznym sposobem na to, by dowiedzieć się, czy nasz przelew będzie bezpieczny, jest korzystanie z zaufanych portali aukcyjnych i sklepów. Allegro czy OLX dają kupującemu możliwość sprawdzenia sprzedawcy. Z portali dowiemy się, jak długo konkretna firma czy osoba wystawia już aukcje, ile zrealizowała transakcji i jakie są opinie klientów na jej temat. Warto również zajrzeć do zakładki „O sprzedającym”, w której znajdziemy dane firmy.
Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, wstrzymajmy się z płatnością. Lepiej zachować maksymalną ostrożność, niż później żałować źle zainwestowanych środków. Osób, które chciałby przejąć nasze pieniądze, nie brakuje. Dlatego zachowujmy zasady bezpieczeństwa i korzystajmy jedynie ze sprawdzonych, zaufanych platform zakupowych.
Pomyłka przy przelewie. Gdzie jest numer konta i jak odzyskać pieniądze?
Ale bywa i tak, że – mimo zachowania zasad ostrożności – przelejemy pieniądze nie tam, gdzie powinniśmy. Błędy się zdarzają – wystarczy jedna pomylona cyferka, by środki trafiły w złe miejsce. W takiej sytuacji powinniśmy odnaleźć osobę, która dostała pieniądze. Dowiedzmy się najpierw, gdzie jest numer konta, do jakiego banku należy. Najczęściej nasz bank nie jest w stanie zatrzymać czy cofnąć przelewu. Jedyna szansa pojawia się wtedy, kiedy powiadomimy nasz bank niemal natychmiast. Każda z takich sytuacji jest analizowana indywidualnie – w zależności od etapu, na którym znajduje się płatność.
Nadzieja leży również w osobie, która dostała przelew. Zgodnie z kodeksem cywilnym, ma ona obowiązek zwrócić nam nasze pieniądze. Ale tu bywa różnie. Ktoś może nawet nie zauważyć, że na jego koncie pojawiły się dodatkowe środki. Łatwiej jest, kiedy osoba, do której omyłkowo trafił przelew, jest klientem tego samego banku. Wtedy firma może powiadomić ją o całej sytuacji. W razie kłopotów z odzyskaniem pieniędzy możemy wkroczyć na drogę prawną – roszczenia możemy dochodzić w powództwie cywilnym.
Prawo bankowe mówi, że przy takiej reklamacji z naszej strony bank ma obowiązek wystąpić do banku odbiorcy pieniędzy z prośbą o udostępnienie jego danych. Może też, w imieniu płatnika, poprosić o zwrot sumy, która wpłynęła na konto nieodpowiedniego człowieka. Wtedy bank drugiej strony ma prawo udostępnić naszemu bankowi dane odbiorcy. Takie same uprawnienia ma Komisja Nadzoru Finansowego, którą również możemy prosić o pomoc. Pamiętajmy jednak, by zawsze przy wykonywaniu przelewów zachowywać ostrożność. Pozwoli nam to uniknąć trudnych sytuacji i oszczędzić sporo nerwów.