Jak płacić telefonem zamiast karty? Sprawdź, jak płacić zbliżeniowo smartfonem
Wyobraź sobie, że wychodzisz z domu, nie biorąc ze sobą ani gotówki, ani portfela, ale mimo to płacisz za zakupy, bo masz przy sobie telefon. To możliwe dzięki płatności zbliżeniowej za pomocą smartfona z modułem NFC (Near Field Communication) i aplikacją bankową lub wirtualnym portfelem. Sprawdź, co zrobić, aby płacić zbliżeniowo telefonem w sklepach stacjonarnych, punktach usługowych czy środkach transportu publicznego. Czy płatności smartfonem są bezpieczne?
Gdzie można płacić telefonem?
Płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu są akceptowane w sklepach stacjonarnych, punktach usługowych oraz innych obiektach, w których transakcje są realizowane za pośrednictwem terminala płatniczego. Smartfon z NFC i aplikacją bankową lub cyfrowym portfelem umożliwia także zakup biletów w komunikacji miejskiej czy przekąsek w automacie.
Jak płacić telefonem zamiast tradycyjną kartą płatniczą?
Dostępne formy płatności telefonem różnią się w zależności od modelu smartfona, wersji systemu, zainstalowanych aplikacji oraz banku, w którym masz konto osobiste bądź firmowe. Co do zasady, jeśli chcesz płacić telefonem zbliżeniowo, musisz mieć model z włączoną funkcją NFC i aplikacją bankową lub wirtualnym portfelem z aktywną kartą debetową lub kartą kredytową.
Istnieje jeden wyjątek. Bank, w którym masz konto osobiste, może pozwalać na płatności zbliżeniowe BLIKIEM. Tradycyjny BLIK bazuje na jednorazowym 6-cyfrowym kodzie, który przepisuje się z aplikacji w ciągu maksymalnie 2 minut. Zbliżeniowy BLIK działa jeszcze szybciej, bo wymaga jedynie przyłożenia smartfona do terminala płatniczego. W obu przypadkach nie musisz mieć aktywnej karty płatniczej1.
Przeczytaj także: Czym jest Pay-By-Link i czy korzystanie z niego jest bezpieczne?
Jak sprawdzić, czy mogę płacić telefonem?
Jeśli chcesz płacić kartą z telefonu, sprawdź, czy Twój smartfon ma moduł NFC (Near Field Communication), który jest niezbędny do realizowania transakcji zbliżeniowych. Jak to zrobić? Otwórz ustawienia i wyszukaj hasło „NFC” lub poszukaj tej funkcji w sekcji związanej z połączeniami bądź łącznością bezprzewodową. Informację o NFC znajdziesz także w parametrach technicznych danego modelu.
Czym jest NFC i jak działa?
NFC (Near Field Communication), czyli komunikacja bliskiego zasięgu, to technologia umożliwiająca bezdotykowe i bezprzewodowe przesyłanie danych między dwoma urządzeniami, które dzieli nie więcej niż kilkanaście centymetrów. Technologia NFC bazuje na falach radiowych emitowanych przez oba urządzenia (inicjujące i docelowe) w trybie aktywnym lub tylko jedno urządzenie (inicjujące) w trybie pasywnym. Dzięki temu rozwiązaniu możesz płacić bezgotówkowo w sklepach stacjonarnych, używając smartfona, smartwatcha czy opaski sportowej z NFC, którą zbliża się do terminala płatniczego. W tym scenariuszu oba urządzenia działają w trybie aktywnym, czyli nadają i odbierają dane.
Co ważne, urządzenia nie muszą być parowane jak w przypadku technologii Bluetooth. Połączenie jest nawiązywane automatycznie, więc płatność zajmuje zaledwie kilka sekund. NFC działa także w przypadku wyłączonego transferu danych komórkowych.
Jak włączyć NFC w telefonie?
Jak włączyć płatności telefonem? Włącz aplikację ustawienia w smartfonie i poszukaj funkcji związanych z połączeniami lub wpisz „NFC” w systemowej wyszukiwarce. Włącz NFC, a potem wybierz domyślną aplikację do płatności zbliżeniowych. W zależności od systemu możesz wykorzystać aplikację bankową albo jeden z popularnych wirtualnych portfeli od Google lub Apple. Uwaga – użytkownicy najnowszych modeli iPhone’ów nie muszą aktywować funkcji NFC, ponieważ działa w tle i jest wykorzystywana automatycznie przez odpowiednie aplikacje.
Jeśli planujesz często płacić telefonem w sklepie, możesz umieścić ikonę NFC w szybkim menu, które ukazuje się po przeciągnięciu palcem w dół wyświetlacza. Dzięki temu wystarczy jednorazowe dotknięcie ikony tuż przed dokonaniem płatności.
Czy trzeba wyłączać NFC w telefonie po zakończeniu płatności?
Aktywna funkcja NFC nie pobiera dużo energii, więc nie musisz jej dezaktywować po zakończonej transakcji. Nie obawiaj się, że przypadkowo zapłacisz kartą przez telefon, bo aplikacje do płatności zbliżeniowych wymagają np. włączonej blokady ekranu i autoryzacji płatności ze względów bezpieczeństwa. Co prawda użytkownik aplikacji może wyłączyć te ustawienia, ale tylko w przypadku płatności opiewających na niewielkie kwoty lub uiszczanych w konkretnych lokalizacjach, np. podczas przejazdu autobusem czy tramwajem2.
Jak płacić zbliżeniowo telefonem bez NFC?
Telefon bez NFC nie pozwala na płatności zbliżeniowe. Jeśli nie chcesz używać tradycyjnej karty płatniczej, zainstaluj aplikację bankową, aby skorzystać z BLIKA. Jak to działa? Wybierz odpowiednią opcję w kasie samoobsługowej lub poproś sprzedawcę o płatność BLIKIEM w sklepie stacjonarnym. Otwórz aplikację bankową i wygeneruj 6-cyfrowy kod, który wpiszesz na terminalu płatniczym. Zatwierdź transakcję w aplikacji i gotowe!
Co ciekawe, niektóre banki oferują tzw. naklejki zbliżeniowe, które można nanieść na dowolne przedmioty i urządzenia, np. smartfony, portfele czy breloki. Naklejka zastępuje NFC w telefonie. Transakcje bezgotówkowe do 100 zł realizowane za pomocą naklejek zbliżeniowych nie wymagają podawania kodu PIN. Bank może pobrać opłatę za wydanie naklejki oraz naliczać comiesięczną opłatę za jej użytkowanie. Ponadto regulamin może przewidywać wydanie maksymalnie jednej naklejki do danego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego.
Czy płatność telefonem wymaga podawania PIN-u?
Pamiętaj, że PIN, który odblokowuje ekran smartfona, to inny PIN niż ten, który wpisuje się na terminalu płatniczym. Wpisanie kodu PIN odblokowującego telefon jest wymagane przed dokonaniem płatności zbliżeniowej smartfonem. Co więcej, aplikacja może wymagać dodatkowej autoryzacji, np. zatwierdzenia transakcji za pomocą zeskanowania danych biometrycznych (rysów twarzy, linii papilarnych). Jeżeli wartość transakcji jest niższa niż 100 zł, podanie PIN-u na terminalu płatniczym nie jest konieczne. Niemniej banki zastrzegają sobie prawo do sporadycznego wymagania PIN-u przy małych wydatkach ze względów bezpieczeństwa.
Czy płacąc telefonem, trzeba go odblokować?
Tak, odblokowanie telefonu to element weryfikacji użytkownika przed dokonaniem płatności zbliżeniowej. Aplikacje bankowe oraz cyfrowe portfele mogą umożliwiać korzystanie z NFC przy zablokowanym ekranie i transakcjach opiewających na niskie kwoty, aczkolwiek lepiej nie rezygnować z tego zabezpieczenia.
Czy do płacenia telefonem jest potrzebny internet?
Nie, transfer danych komórkowych może być wyłączony. Smartfon z aktywnym modułem NFC i aplikacją bankową lub elektronicznym portfelem jest traktowany jak fizyczna karta płatnicza.
Jak płacić telefonem bez konta bankowego?
Jeśli chcesz płacić telefonem, nie korzystając z osobistego konta bankowego, musisz użyć albo karty przedpłaconej, którą można zasilić pieniędzmi np. we wpłatomacie, albo karty kredytowej z odnawialnym limitem kredytowym, który zostaje udostępniony na oddzielnym rachunku przez kredytodawcę.
Zobacz też: Jak korzystać z wpłatomatu? Co musisz wiedzieć?
Jaka aplikacja do płacenia telefonem jest najlepsza?
Wybór aplikacji do płatności zbliżeniowych telefonem jest determinowany przez kilka czynników:
- model smartfona,
- rodzaj i wersję systemu operacyjnego na urządzeniu,
- bank, w którym użytkownik ma założone konto osobiste lub firmowe.
Jeśli masz telefon z Androidem, możesz używać Google Pay za pośrednictwem aplikacji Portfel Google. Użytkownicy iPhone’ów korzystają z Apple Pay po skonfigurowaniu aplikacji Wallet. Oba rozwiązania umożliwiają także płatności online czy korzystanie z kart lojalnościowych. Co więcej, niektórzy producenci smartfonów, smartwatchów lub smartbandów wydają własne aplikacje do płatności zbliżeniowych.
Czy płatności telefonem są bezpieczne?
Czy obawiasz się płacić telefonem ze względu na przypadkowe nawiązanie połączenia między smartfonem a terminalem płatniczym w sklepie stacjonarnym i utratę pieniędzy z rachunku bankowego? Taki scenariusz nie jest możliwy.
Nie musisz wyłączać funkcji NFC na wszelki wypadek, bo płatności telefonem wymagają jego odblokowania przed zbliżeniem urządzenia do terminala, a połączenie jest nawiązywane między urządzeniami, które dzieli nie więcej niż 20 cm. W praktyce – należy przyłożyć smartfon do terminala tak samo jak kartę płatniczą. Ponadto możesz ustawić autoryzowanie każdej transakcji za pomocą hasła lub danych biometrycznych (funkcji rozpoznawania twarzy czy odcisku palca). Transakcje zbliżeniowe opiewające na więcej niż 100 zł wymagają podania kodu PIN na terminalu płatniczym.
Co więcej, wydawcy aplikacji do płatności zbliżeniowych telefonem stosują mechanizmy, które sprawiają, że wirtualne portfele chronią Twoje dane przed niepożądanymi osobami, np. za pomocą przekazywania specjalnego ciągu znaków zamiast prawdziwego numeru karty kredytowej oraz szyfrowania danych3. Transakcje dokonane za pomocą telefonu podlegają procedurze chargeback, więc jeśli trafisz na nieuczciwego sprzedawcę, odzyskasz pieniądze.
Jeżeli zgubisz kartę do bankomatu, musisz ją jak najszybciej zastrzec, aby nieuczciwy znalazca nie dokonywał nią płatności zbliżeniowych na małe kwoty. W przypadku zgubienia smartfona z aktywną blokadą ekranu i autoryzacją płatności w aplikacji ryzyko utraty pieniędzy jest o wiele mniejsze. Ponadto zdalne zarządzanie telefonem umożliwia m.in. wylogowanie się z aplikacji i usunięcie danych z cyfrowych portfeli.
Źródła:
1. https://www.blik.com/zblizeniowo
2. https://support.google.com/wallet/answer/12059519?sjid=4471397321185713798-EU#unlocklimits
3. https://safety.google/intl/pl_pl/pay/